your test professionals

clock

Ma - Vr 8.00 - 18:00
Za & Zo gesloten

position pin

Dalsteindreef 2002
1112 XC Diemen

Wat zijn de 7 stappen van de Software Development Lifecycle?

Wat zijn de 7 stappen van de Software Development Lifecycle? - Your Test Professionals

Software Development Life Cycle (SDLC) is een proces dat door de software-industrie wordt gebruikt om een software van hoge kwaliteit te ontwerpen, ontwikkelen en testen. De SDLC heeft als doel om binnen de tijd en zo prijs efficiënt mogelijk een hoogwaardige software te produceren die voldoet aan de verwachtingen van de klant.

Wat is SDLC?

SDLC is een proces dat wordt gevolgd voor een softwareproject, binnen een softwareorganisatie. Het bestaat uit een gedetailleerd plan waarin wordt beschreven hoe een specifieke software moet worden ontwikkeld, onderhouden, vervangen, gewijzigd of verbeterd. De levenscyclus definieert een methodologie voor het verbeteren van de kwaliteit van software en het algehele ontwikkelingsproces.

De 7 stappen van de Software Development Lifecycle

De Software Development Life Cycle bevat in totaal zeven fasen:

Stap 1: Projectplanning

De eerste stap van SDLC gaat vooral over de vraag “Wat willen we?” Projectplanning speelt een cruciale rol in de levenscyclus van de softwarelevering, aangezien dit het deel is waar het team de kosten schat en de vereisten van de nieuwe software definieert.

Stap 2: Vereisten en analyse verzamelen

De tweede stap van SDLC is het verzamelen van maximale informatie uit de klantvereisten voor het product. Bespreek elk detail en elke specificatie van het product met de klant. Het ontwikkelteam zal vervolgens de vereisten analyseren, rekening houdend met het ontwerp en de code van de software. Verder onderzoeken van de validiteit en mogelijkheid om deze eisen in het softwaresysteem op te nemen. Het belangrijkste doel van deze stap is dat iedereen zelfs het kleinste detail van de vereiste begrijpt.

Stap 3: Ontwerp

In de ontwerpstap bekijkt de programmaontwikkelaar of de voorbereide software voldoet aan alle eisen van de eindgebruiker. Ook wordt er gekeken of het project voor de klant technologisch, praktisch en financieel haalbaar is. Zodra de ontwikkelaar de beste ontwerpaanpak heeft gekozen, selecteert hij vervolgens de programmatalen die bij de software passen.

Zodra de ontwerpspecificatie is opgesteld, zullen alle belanghebbenden dit plan beoordelen en hun feedback en suggesties geven. Het is absoluut verplicht om de input van belanghebbenden te verzamelen en op te nemen in het document, aangezien een kleine fout kan leiden tot ernstige kostenoverschrijdingen.

Stap 4: codering

Tijd om te coderen! Het ontwerp wordt vertaald naar een computer leesbare taal. In deze vierde stap van SDLC worden de taken verdeeld in modules of eenheden en toegewezen aan verschillende ontwikkelaars. De ontwikkelaars beginnen dan met het bouwen van het hele systeem door code te schrijven met behulp van de programmeertalen die ze hebben gekozen. De ontwikkelaars kunnen het uitgevoerde werk aan de bedrijfsanalisten laten zien voor het geval er wijzigingen of verbeteringen nodig zijn. Deze stap wordt beschouwd als een van de langste in SDLC. 

Stap 5: Testen

Zodra de ontwikkelaars de software hebben gebouwd, wordt deze geïmplementeerd in de testomgeving. Vervolgens test het testteam de functionaliteit van het hele systeem. In deze vijfde stap van SDLC wordt het testen gedaan om ervoor te zorgen dat de hele applicatie werkt volgens de eisen van de klant.

Na het testen kan het testteam enkele bugs of defecten vinden. Er wordt dan gecommuniceerd met de ontwikkelaars. Het ontwikkelteam repareert vervolgens de bugs en stuurt deze naar QA voor een nieuwe test. Dit proces gaat door totdat de software stabiel en bugvrij is.

Stap 6: Implementatie

Zodra het testen is voltooid en het product klaar is voor implementatie, wordt het vrijgegeven voor gebruik door klanten. De omvang van het project bepaalt de complexiteit van de inzet. De gebruikers krijgen dan de training of documentatie die hen helpt om de software te bedienen.

Stap 7: Onderhoud

Er zullen uiteraard weer problemen ontstaan wanneer de klant het ontwikkelde systeem daadwerkelijk gaat gebruiken. Deze problemen moeten van tijd tot tijd worden opgelost. Afhankelijk van de veranderende gebruikersomgeving of -technologie wordt de software tijdig bijgewerkt.

Meer weten? Neem nu contact met ons op.