your test professionals

clock

Ma - Vr 8.00 - 18:00
Za & Zo gesloten

position pin

Dalsteindreef 2002
1112 XC Diemen

Waarom doen we AB testen?

Waarom doen we AB testen? - Your Test Professionals

Als ondernemer is het natuurlijk belangrijk om voldoende winst te maken. Met online marketing kun je de omzet van je bedrijf aanzienlijk verhogen, maar de winst stijgt niet altijd even hard mee. Dat komt omdat online marketing niet alleen geld oplevert, maar ook geld kost.

 

Met AB testen kun je de kosten van online marketing verlagen en de opbrengsten verhogen. Niet zo gek dus dat AB testen een populair onderwerp is in de online marketing. In dit artikel bespreken we wat AB testen is, wat de voordelen zijn, of er eventuele risico’s aan verbonden zijn en wanneer je AB testen het beste inzet.

AB testen, wat is het eigenlijk?

Wat is AB testen nou precies? Bij AB testen vergelijken we de prestaties van twee versies van bijvoorbeeld een advertentie of webpagina. “AB” verwijst naar versie A en versie B van de advertentie of pagina die we met elkaar vergelijken in de test.

 

De werking van een AB test is vrij eenvoudig. Laten we de optimalisatie van een webpagina als voorbeeld nemen. 50% van de bezoekers krijgt de ene versie van de pagina te zien (de “controel”-versie of versie B), en 50% van de bezoekers krijgt de andere versie van de pagina te zien (de “experiment”-versie of versie B). Als er na een tijdje genoeg bezoekers op de website geweest zijn om een statistisch significant resultaat te zien, vergelijken we de prestaties van de twee versies van de webpagina.

 

Als versie B beter heeft gepresteerd dan versie A, bijvoorbeeld omdat het conversiepercentage van versie B hoger ligt, dan sturen we voortaan alle websitebezoekers naar versie B. Als versie B slechter heeft gepresteerd, dan houden we uiteraard de originele versie van de pagina, versie A.


Wat zijn de voordelen van AB testen?

De voordelen van AB testen spreken voor zich. Met AB testing ontdek je welke webpagina of advertentie het beste presteert. Zo kun je in de toekomst met minder advertentiebudget meer omzet genereren, of bijvoorbeeld meer omzet genereren met hetzelfde aantal websitebezoekers. AB testen stelt je dus in staat om je marketingbudget efficiënter te besteden.

Minimale risico’s

AB testen brengt dus een groot voordeel met zich mee. Maar zijn er ook risico’s aan verbonden? Risico’s zijn er wel, maar ze zijn slechts minimaal.

 

Er bestaat natuurlijk het risico dat de AB test niet succesvol is. Het kan best zo zijn dat de de nieuwe versie van een webpagina minder goed presteert dan de oude versie van een webpagina. Of dat een nieuwe versie van een advertentie tot een hogere cost per click leidt dan de oude versie van de advertentie. 

 

Bij een goede AB test zijn de verschillen tussen de twee varianten die je test vaak klein. Het is niet de bedoeling om twee totaal verschillende webpagina’s of advertenties met elkaar te vergelijken. En omdat de verschillen tussen de varianten slechts klein zijn, is de kans dat de ene variant veel slechter presteert dan de andere variant ook klein. Bij een AB test loop je dus meestal niet het risico om heel veel geld te verliezen op een variant die veel slechter presteert dan een andere variant.

Wanneer zet je een AB test in?

Er zijn veel scenario’s waarin je AB testing kunt inzetten. Als je het conversiepercentage van je website of webshop wilt verhogen, dan kun je gebruik maken van AB testing om de impact van veranderingen te meten. Ook kun je AB testing inzetten om te testen of een hogere of lagere prijs tot meer omzet leidt. Ook als je Google advertenties of Facebook advertenties hebt lopen voor je bedrijf, kun je gebruik maken van AB testing om de resultaten te optimaliseren. Al met al is AB testing dus een waardevolle tool die je in veel situaties kunt toepassen.

Meer weten? Neem nu contact met ons op.

Vul hier uw gegevens in: