your test professionals

clock

Ma - Vr 8.00 - 18:00
Za & Zo gesloten

position pin

Dalsteindreef 2002
1112 XC Diemen

AB testen van Google Ads

AB testen van een Google ad - Your Test Professionals

Als je Google ads wilt inzetten voor je website, of als je al advertenties hebt draaien bij Google, dan heb je vast wel eens gehoord van de term “AB testen”. Met AB testen kun je variaties in je advertenties met elkaar vergelijken om te kijken welke van de twee de beste resultaten oplevert. In dit artikel lees je een uitgebreide uitleg van het AB testen van Google ads.

 

Het belang van het testen van je Google advertenties

Waarom is het belangrijk om je Google advertenties te AB testen? 

Als ondernemer wil dat je bedrijf maandelijks een goede omzet realiseert. Een manier om de omzet van je bedrijf te verhogen, is door te adverteren op Google. Met Google Ads kun je hoog in Google verschijnen voor specifieke zoekopdrachten. Zo komen er meer potentiele klanten op je website terecht die omzet in het laatje kunnen brengen. Maar Google Ads zijn natuurlijk niet gratis.

Omzet is leuk, maar winst is noodzakelijk. En hoewel Google Ads voor meer omzet kunnen zorgen, heb je daar niks aan als de advertenties evenveel of meer kosten dan ze opleveren. Er zijn veel factoren die impact hebben op de winstgevendheid van je advertenties.

Je kunt de winstgevendheid van je advertenties verbeteren door veranderingen aan te brengen in deze factoren. Welke aanpassingen je moet doorvoeren in deze factoren om de winstgevendheid te verbeteren, dat ontdek je door middel van AB testen.


AB testen in het kort

Een advertentie bij Google bestaat uit een aantal onderdelen. Zo schrijf je voor een advertentie een aantal teksten, voeg je een landingspagina toe en kies je een biedstrategie. Met een AB test kun je variaties in deze onderdelen tegen elkaar afzetten en testen. Zo kun je bijvoorbeeld advertentietekst A vergelijken met tekst B. Als blijkt dat tekst B tot 50% lagere kosten per click leidt, dan kun je ervoor kiezen om alleen met tekst B verder te gaan.

De werking van een AB test is vrij eenvoudig. In het Google Ads dashboard kan deze ingesteld worden. Hierover hieronder meer. Je kiest de twee variaties in het onderdeel die je tegen elkaar wilt testen. Vervolgens wordt de ene variatie getoond aan 50% van de gebruikers en de andere variant aan de andere 50%. Wanneer er een statistisch significante conclusie mogelijk is, kun je ervoor kiezen om de winnende variant te houden of niet.


Google Ads AB testen

Hoe zet je een AB test op in Google Ads? Volg daarvoor dit stappenplan:

  1. Login op Google Ads en navigeer naar “Concepten en experimenten” en vervolgens naar “Campagne-experimenten”
  2. Voeg een nieuw concept toe en geef het een naam die anders is dan de campagnes in je account
  3. Kies een start- en einddatum voor het experiment en bepaal welk deel van het budget van de originele campagne gebruikt mag worden door het experiment
  4. Kies hoe de gebruikers opgesplitst worden in het experiment. Dit kan op basis van “Cookies” of “Zoekopdrachten”. Kies je voor cookies, dan zien gebruikers altijd alleen de originele campagne óf het experiment. Kies je voor zoekopdrachten, dan kunnen gebruikers ook de originele campagne te zien krijgen wanneer zij een andere zoekopdracht gebruiken. De optie voor zoekopdrachten kan sneller tot statistisch significante resultaten leiden.
  5. Klik op Opslaan.

Nadat de AB test is aangemaakt, kun je de resultaten volgen onder Campagne-experimenten. Deze worden opgesplitst over KPI’s zoals gemiddelde kosten per click, aantal vertoningen, enzovoort. Een blauw sterretje bij deze KPI’s betekent dat de verandering in de KPI statistisch significant is. 

Is het experiment succesvol? Gefeliciteerd! Je kunt de oorspronkelijke campagne dan updaten met de instellingen van het experiment.

Meer weten? Neem nu contact met ons op.

Vul hier uw gegevens in: